Pædagogisk tilgang

Metodegrundlag

Tilbuddets metodiske grundlag og faglige tilgange er endnu under gennembearbejdning, så det skal tages med forbehold for justeringer i disse.

Overordnet pædagogiske metodetilgang

Hos Latitude er visionen at skabe et bedre alternativ til traditionelle bosteder og institutioner. Dette gør vi ved at skabe ro og råderum for beboerne. Vores beboere skal føle sikkerhed i flere aspekter.

Det vil være ”Fællesskabet” som er omdrejningspunktet, og aktiviteterne. (Målgruppen skal være kunne være en del af fællesskabet.)

Borgerne skal opleve sikkerhed til at lære på det niveau som er muligt. Sikkerheden for at være en del af et stærkt fællesskab med rollemodeller.

Vores faglige tilgange og pædagogiske indsats er baseret på enkelte psykologiske teorier

Anerkendende tilgang

Bostedet arbejder ud fra Daniel Sterns udviklingsteori, der er baseret på forståelsen af at børn allerede i fosterstadiet har sin individualitet, og at barnet udvikles i et samspil med andre. Han inddeler et barns oplevelser af selv i 5 forskellige typer (det gryende selv; kerneselvet; det subjektive selv; det verbale selv; det fortællende selv.) Til hver af disse typer knytter sig relateringsdomæner, som i samme rækkefølger er: samvær, samspil, samforståelse og samtale.